GDPR - om hantering av personuppgifter

GDPR – General Data Protection Regulation – är EUs dataskyddsförordning och gäller från 2018 som lag i Sverige.

GDPR ställer krav på en bostadsrättsförening om hur man hanterar personuppgifter.

För Brf Vägkanten gäller bland annat:

• Vi har endast för verksamheten nödvändiga personuppgifter som namn, personnummer, telefonnummer och adresser registrerade. Mailadresser registreras efter tillåtelse från innehavaren.
  • Personuppgifter lämnas inte ut till annan part varken från föreningen eller från det externa företag, som sköter föreningens administration.
  • Känsliga uppgifter om medlemmarna registreras inte.
  • En medlem har rätt att få veta vilka personuppgifter som finns registrerade.
  • Styrelsemedlemmarna har gett tillstånd till att deras telefonnummer och e-postadresser har lagts ut på hemsidan.